ویژگی های برتر
درباره لوگو
امروزه در اطراف خود لوگوهای زیادی را مشاهده می کنید . لوگوهایی که
گاهی در اولین نگاه برای شما ترجمه می شوند و لوگوهایی که شاید بعد از سال ها
ترجمه آنها را بتوان در اینترنت یا از زبان دیگران یا … پیدا کرد !
اما تمام آنها در ذهن شما باقی نمی ماند و تنها تعداد کمی از آنها در
ذهن شما باقی می ماند . یک لوگو هرچه بیشتر خاص باشد بیشتر خود را نشان می دهد و
رقبا را پشت سر می گذارد و در ذهن ببینده می نشیند .
انواع لوگو
نشانه تصویری : نشانه تصویری مانند لوگوی اپل
در این لوگوها گاهی از اشکال و عناصر تخیلی و انتزاعی و گاهی از عناصر
واقعی در شکلی نو یا رایج در میان مردم استفاده می شود .
نشانه نوشتاری : نشانه نوشتاری مانند لوگوی سونی
در این لوگوها که به تایپوگرافی نیز معروف است روی طراحی اسم شرکت
تمرکز می شود.
نشانه ترکیبی : ترکیبی از تصویر و نوشته مانند لوگوی آدیداس
در این نشانه ها اسم شرکت در کنار نشانه تصویری قرار می گیرد و
یک لوگو را تشکیل می دهند.
اما چگونه یک لوگو موفق داشته باشیم ؟
در لوگو عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند ، عواملی مانند رنگ ، تناسب ،
فرم و … اما این گونه نیست که باید تمام آنها را در یک لوگو جا داد . برای اثبات
این نظریه میتوان به لوگوهای شرکت های بزرگ دنیا رجوع کرد . لوگوهایی نظیر نایک ،
مرسدس بنز ، پپسی ، اپل و …
همیشه یک لوگی خوش آب و رنگ نمی نواند یک لوگوی موفق باشد چرا که
زیبایی ظاهری تنها قسمتی از ماجراست . یکی از ویژگی های مهم در لوگو که تقریبا
تمام شرکت های بزرگ و کوچک نیازمند آن هستند ، قابیلت مهر شدن لوگو است . حالا با
این نگرش به خیلی از لوگوهای اطراف خود نگاه کنید …
گاهی ظرافت و زیبایی در سادگی نمایان می شود نه در شلوغی .
اصول مهم در لوگو
آیا تمام آنها ویژگی مهر شدن را دارند ؟
آیا تصوری لوگوی چاپ شده با مهر زیبایی خود را حفظ کرده ؟
آیا تمام آنها را می توان با چاپ تک رنگ ، که امروزه زیاد از آن
استفاده می شود و هزینه چاپ را کاهش می دهد ، اجرا کرد ؟
این تنها بخش کوچکی از مزایای قابیلت مهر شدن است . هر چند کسانی هستند
که شاید برای توجیه لوگو یا طرز فکر کار خود دلایلی ماننداحتیاج نداشتن لوگوی یک
شرکت اینترنتی به قابلیت مهر شدن باشد ، را بیان کنند .
اما سوال اینجاست ، آیا یک شرکت اینترنتی بزرگ هیچگاه نمی خواهد پایین
یک نامه ، یا … را مهر کند یا از دستگاه فکس استفاده کند !
همچنین یک لوگو موفق از نزدیک یا دور یابد یکسان و آسان دیده شود . به
عنوان مثال لوگوی برخی شرکت های که در بیلبورها استفاده می شود.
در لوگوها و تایپوگرافی های موفق عناصر زیادی نهفته است که برای بیان
آنها در اینجا ، باید به اندازه تعداد زیاد صفحات چاپ شده در کتاب هایی با این
موضوع ، مطلب نوشت . اما هدف در اینجا آموزش نیست بلکه آشنایی با لوگو و قواعد
پایه و اصلی در طراحی لوگو یا تایپوگرافی و … است تا مخاطب با اطلاعات در این
زمینه وارد شود و یک انتخاب موفق داشته باشد.
خلاقیت در لوگو
حفظ کردن مطالب آموزشی و تئوری در هنر جایی ندارد چرا که اگر اینگونه
بود تمام آثار هنری دنیا به یک شکل بود و همگی از یک سری مطالب پیروی می کردند و
هر کس با خرید یک کتاب یا … به یک هنرمند بزرگ تبدیل می شد !
اما میدانیم که اینگونه نیست.
کلاسی با تعدادی دانشجو را تصور کنید که به آنها آموزش یکسان داده می
شود . آیا در انتها همه مانند یکدیگر می اندیشند ؟ چه دانشجوهایی بهتر دیده می
شوند ؟ حفظ کردن یک نظریه سخت تر است یا بیان یک نظریه جدید ؟
همیشه اولین ها هستند که می مانند . لامپ را ادیسون اختراع کرد و در
ذهن ها ماند حال شما میدانید دومین نفری که نوع دیگر لامپ را اختراع کرد چه کسی
بود ؟
اولین بودن ساده نیست چرا که در این صورت همه اول بودند !
در لوگو نیز شرایط به همین صورت است و طرح هایی که شبیه به یکدیگر
هستند مانند یکدیگر دیده می شوند اما لوگوهایی که برای مخاطب تازگی دارد باعث می
شود تا بیشتر به آن نگاه کند ، چرا که برای او تازگی دارد و در این زمان لوگو ار
فرصت نهایت استفاده را می کند و در ذهن مخاطب نقش می بندد و ماندگار می شود .
طراحی لوگو طبق خلاقیت و دلایل محکم این امکان را به مالک برند می دهد که سال ها
با خیالی آسوده در فعالیت های خود از آن استفاده کند.
هنردید به وسعت دید